söndag 3 februari 2013

Lördag-skålsjön, söndag-fina abborrar

Igår var det premiär på skålsjön och vi åkte dit i jakten på dem stora regnbågarna. Vi åkte i farfars bil och det var jag pappa farfar och Emil. Vi åkte kl 04,30 och kl 07,30 så fick vi släppa ner grejerna. I sundet satt jag Emil Niklas och Evelina.

Efter ca 5 minuter så small det för mig och jag fick dagens första på ca 1,3-1,4 kilo. Och bättre start fick man leta efter.
Sedan så gjorde Emil ett hål vid vasskanten och det smal direkt! En båge på ca 7 hg synade isen, och direkt efter det så högg det igen för Emil! En fisk i samma klass.

Sedan så började vi byta ställe och sen såg jag att farfar fick på någonting större så jag gick dit och beskådade en rolig fight och hjälpte sedan farfar upp med en fin båge på 2,1 kilo! Grattis farfar!

Pappa fick bra med fisk och drog under förmiddagen 4 fina bågar och jag drog en till runt 11 samt missade tre stycken fina hugg..

Tiden gick och fisken vart bara trögare och trögare.. Klockan närmade sig 14,00 och hoppet hade nästan försvunnit då man inte sett en enda fisk som landats på dem 300 pers som var där..

Runt 14,30 åkte vi hem efter en dag i skönt väder på skålsjön. Efter denna tröga premiär så är de garanterat mycket fisk kvar i sjön kvar till nästa lördag också .

SÖNDAG- abborren är underskattad

Idag har jag, Emil, Fredrik, Niklas och Evelina fiskat efter fina abborrar i solskenet. Första stället vi provade resulterade i noll hugg. Sedan åkte vi en bit och provade ett nytt ställe, och efter ca 10 sekunder fick jag dagens första borre på runt 3 hg som var stark.

Sedan var det Fredriks tur och han drog en fin borre i samma storlek. Sedan så provade jag lite nya hål och i ett hål vart det som en grop med 1 meter djupare och de small direkt. Tyvärr så tappade jag denna som också kändes som en på ca 3 hg.

Direkt efter det fick jag på en till och jag sa direkt till dem andra att den var större, och det var den. Efter en rolig drill på det 6 meter djupa stället så lirkade jag upp den i hålet, de var en färggrann abborre på ca 7-8 hg som släpptes tillbaka för att värna om beståndet.

Fredrik fick en till och Niklas och Evelina fick även dem em varsin sedan så åkte vi hem och ner till älven och kastade lite fluga.

En rolig helg och nu framöver så blir det mer fiske på sjöar med naturproducerad fisk och lite mer avlägsna, efter som att det börjar bli ljusare under isen.
Skitfiske på er alla! / Victor G













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar