lördag 11 februari 2012

Enorm röding!!

Idag åkte jag och thomas till rödingtjärnen igen och hade tänkt försöka oss på att lura några fina rödingar,
Vi kom fram till sjön strax innan 7 då det precis började ljusna lite grann, Det tog ca 1,5 timme innan första nappet kom och jag fick upp en röding på ca 4 hg.
Vi fortsatte men det va ganska trögt, sedan runt 9 tiden lossnade det lite för mig och jag fick ca 7 st fina rödingar alla förutom 1 släppte jag tillbaka, Thomas hade något hugg och så, men annars gick det hitils trögt för herr Thomas. Runt kl 11 gick vi till ett annat ställe som alltid håller bra med fisk och det tog inte lång tid innan thomas missade ett hugg, och Strax efter det så bara small det i thomas spö och spolen på  hans spö spann som ett cykeldäck! Vi fightade den väldigt länge och vi började fundera om det va en kilos röding som satt i magen med kroken, Det pumpade läänge läänge och efter ca 20 minuters figth så såg jag skymten av den första gången men jag såg inte mer än två vita fenkanter. Vi fightade det 10 minuter till och den började tröttna och när vi sedan fick se fisken riktigt första gången så stannade båda våra hjärtan en stund.. och jag sa till Thomas inte en chans att den där är under 4 kilo!

Figten fortsatte fram och tillbaka och sedan vart fisken ganska trött och började visa sig under hålet titt som tätt och sedan så kom ögonblicket då fisken huvud skulle upp i hålet, vi fick upp ca 10 cm av fiskens kropp i hålet sedan sträckte jag mig ner med huggkroken och drog fast fisken och när den kom upp på isen så skrek vi båda av lycka så nästan hela hälsingland hörde!!


Vi vägde den med min 4:kilos våg men den slog i bott direkt !
Sedan kom det en kille med bra våg och vi vägde fisken till 5,9 KG!!
Och den vägde nog minst 6,5 KG innan det ca kilot rom åkte ur!!!
Helt jäkla otroligt, Grattis Thomas till din livs fisk!

Helt sanslöst!

Thomas jätteröding 5,9kg tagen på 00,20mm lina och mjukspö!
Fighten tog ca 35 minuter, Thomas vart så till sig att han nästan tuppade av när jag drog upp fisken på land så han va tvunget att sitta hukad mot skryllan och ta igen sig en minut eller två.


Fisken va 200mm hög det vill säga 5 cm tjockare än vad borren är så man förstår nu att det va trögt när jag drog den genom hålet, och utan huggkrok hade detta inte kunnat sluta lyckligt.

Det högg på bra resten av dagen och jag fick ett tiotal rödingar till med en topp på 8 hg, 
Thomas fiskade inte mycket mer denna dag då han mest satt och jäste och skakade :)

bild på min 8hg röding och thomas 6,5  kg:s!

En helt otrolig upplevelse och jag grattar dig igen Thomas till denna fantastiska fisk!!
jäkligt kul att efter så många fiskepass i denna sjö att vi till slut lyckades lura en gigant !

Nya tag imorgon då valet är svårt vart vi ska åka men det visar sig!

Skitfiske på er alla!/Victor G




4 kommentarer:

  1. Ja det va en Grymm röding Thomas lyckades lura idag! :)

    SvaraRadera
  2. Wow, grattis till en riktigt enorm fisk. Fetaste jag sett nån gång :D

    SvaraRadera
  3. Ja den största jag set oxå och man kke inte får se en sån stor igen:)

    SvaraRadera