tisdag 21 februari 2012

Flugfiske!

hej, äntligen var den så efterlängtade flugfiske säsongen igång igen! Jag var ute på min första tur idag och visade sig vara ett lyckat drag..

Jag slutade skolan tidigt så jag beslöt mig för att åka ner till älven efter skolan. När jag kom ner till älven var det inga andra fiskare där, klockan var 14:00 och det blåste ganska mycket. Jag började rigga grejorna och kom ganska snabbt ner till vattnet, det var riktigt varmt närmare 4grader så is på linan och i ringarna slapp man. Jag började högst upp på sträckan och vandrade sakta neråt och när jag kom ganska långt ner så small det i rejält i mitt enhands spö. Det var längst ut i kastet som en öring hade tagit flugan, det var några riktigt härliga gungningar och sedan hade jag landat säsongens första havsöring! Det visade sig vara en övervintrad hona på ca: 2kg som givetvis fick friheten åter efter ett snabbt kort.

Efter denna fisk gick jag upp och värmde händerna och lät vattnet vila lite. Nästa runda gick jag ner lite längre ner på sträckan och provade med samma fluga som tidigare hade gett lycka. Redan efter 3-4 kast så small det i igen! Denna gång var det dock en liten mindre fisk som hade tagit flugan, men ändå en väldigt pigg öring med bra kondition trots vintern. När jag hade landat och krokat av denna beslöt jag mig för att åka hemmåt väldigt nöjd med dagens korta pass. Givetvis blev det som vanligt C/R på båda fiskarna.
/Emil Westlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar