lördag 17 november 2012

Det otroliga hände!

Idag var det första dagen på en vecka som jag for ner till älven och fiskade efter lite havsöring och fisk blev det också, jag tog sovmorgon och åkte ner runt 08,15 och då var det bara en person i hela viken, började direkt med att tappa en fisk strax innan landning.

Jag bytte sedan ställe och där högg det direkt, jag fick på en liten blanköring och landade den senare och efter snabbt kort fick den simma tillbaka, varför jag tog kort på den lilla öringen va dem hemska nätskadorna som den hade över hela kroppen..


Sedan missade jag ett hugg och senare i kastet så högg det igen och det va en fisk som va lite större en den jag fick innan kände jag så jag tog det lite lugnt under drillningen, men strax innan jag skulle landa den så gick den fast i något men jag såg inte va det va trots att fisken låg uppe i ytan och plaskade?
Jag såg sedan att det va en annan nylonlina som fisken hade trasslat i sig i och fisken kunde inte heller simma sig loss ifrån den, jag provade allt för att få loss den, till slut så öppnade jag bygeln på rullen och lade ner spöt på backen och sprang till moppen som stod 50 meter där ifrån och knöt ihop något draggtackel, tog ca 5 m 0,40 nylon och knöt på ett 30 grams päronsänke och sedan en fluga, sedan sprang jag tillbaka, kollan först om fisken va kvar och det va den. Jag sträckte upp linan så jag kunde kasta päronsänket på rätt plats, jag hakade sedan i den linan som trasslat sig i fisken och spände upp, jag va tvungen att dra läskigt hårt innan det släppte.. men fisken va kvar! jag landade sedan den vackra blanköringen som va klart över måttet!

Sedan så fick jag en liten öring till men den va väldigt liten den.. Sedan kom sten och kollade lite då flyttade vi oss till ett annat ställe och där högg det direkt men jag fick inte fast dem. Rätt som det var som så högg det hårdare det gungade sedan några gung för att sedan släppa, När jag sedan vevar in så ser jag att något sitter på flugan, jag tar upp och granskar och ser det otroliga! jag hade lyckats dragit bort mungipan på en fisk .. Jag kan inte själv fatta hur det gick till men det hände... Vi jämförde den med fisken på föregående bilden och flärpen jag fick upp va större än på fisken jag tog. Knepigt hur det kan bli, stackars fisk som simmar där utan mungipa, men men vad ska man göra.
Helt sjukt!

Imorgon blir det att åka upp i hälsingeskogen med pappa och se om isen bär eller brister, det återstår att se.

Skitfiske på er alla! / Victor G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar