tisdag 10 april 2012

Enorm gös och stora gäddor!

idag va dagen då jag skulle följa med Mats wikström ut på gäddfiske, eftersom att detta va ett nytt vatten både för Mats och mig så åkte vi och kollade lite hur det såg ut på botten osv i ungefär 1,5 timme innan vi riggade grejjerna, Vi hade hittat ställen där det gav utslag på ekolodet om att det va bra med småfisk och även störra fiskar som kom förbi, Det tog ca 20 minuter innan det högg och Mats va den förste att få göra mothugg denna dag, och efter ett fint mothugg krokade han en välmatad gädda på ca 1,5 kilo vi självklart släppte tillbaka efter ett snabbt kort!

Efter det så tog det inte mer än ca 30 minuter så small det på igen men den släppte direkt och när jag fortsatte veva in så såg vi gäddan på ca 4-5 kilo som kom och följde efter in till båten...

Ca 20 minuter senare så small det igen, och då gjorde jag ett mothugg i rätt timing och efter en rolig drill kunde Mats ta in en gädda på 3,8 kilo som vi knäppte kort på och sedan släppte tillbaka! Kroken fastnade i mats finger under landningen och hullingen och kroken gick rakt igen Mats finger som tur va så fick mats tag i gädda direkt och kunde hålla den stilla och kroka loss dem andra krokarna, Sedan så nöp han av kroken och drog tillbaka den samma väg som den gått in. strongt gjort!


Sedan så åkte vi ett varv till och sedan så drog det i hård och mats va snabbt där och gjorde ett snabbt mothugg och han sa direkt att det inte kändes som en gädda? Men sedan så ändrade vi oss när den gick så djupt och tungt men när den visade sig första gången så vart vi helt förstelnade, en jätte gös utbrast jag! Jag håvade sedan in Mats rekordgös , Vågen stannade på hela 7,15 kilo och den va 83 lång, En riktigt fet gös!

Grattis som f*n Mats!






Även denna praktfisk fick sin frihet åter så den kan leka och producera fram mera sånna här fina fiskar!

Sedan så åkte vi ett varv till och vi tappade 2 fiskar som vi inte riktigt fick fast tyvärr, Sedan så högg det  på och jag va där och gjorde ett bra mothugg Efter en fight med en lite tyngre fisk kunde vi landa en tjock gädda på styvt 6 kilo! som även den fick friheten åter efter kort och vägning!


Sedan så tog det ett tag utan hugg så vi tog fram våra koppar och fyllde upp med kaffe och oboy och direkt så small det på och Mats va bered till 100% han krokade en fisk som vi såg dirket att den va stor!
Efter en tung fight landade vi en gädda som vi trodde kunde va närmare 10 kilos strecket, Men för att sedan ändra oss näs vi hade fått en närmare titt, Den vägde hela 8,9 kilo och även den va tjock o fin!
Grattis till ännu en fin fisk!


Kul som fan med sådanna här fina fiskar!

Sedan så small det på för mig igen och jag kunde drilla och efter att Mats landat fisken så vägde vi den till 4,8 kilo och den fick som alla simma hem igen!


Sedan så började klockan närma sig 16 ,00 då vi precis skulle veva in och åka hem så högg det på för Mats igen, och efter en minst sagt rolig kamp landade vi en fin gädda på 5,8 kilo!

Vi släppte tillbaka den utan att ta något kort då vi kände att vi hade en hel del kort redan:)

Jag vill tacka Mats för en grymt skojj dag på sjön och hoppas det blir fler!

Skitfiskr på er alla!:)Victor G









2 kommentarer: