tisdag 19 juni 2012

Harrijaure- storharrarnas rike!

Vi kom upp till stugbyn och lastade in fiskegrejerna , runt 23,00 kom Calle och Jonas dit efter en dag på sjön och vi vart minst sagt väldigt fiskesugna när dem berättade om sitt fiske som dem haft under dagen!

Dag 1
Vi kom upp till sjön kl 09,00 och det blåste 8 sek/m och regnade men på första kastet så missade jag en fisk och på andra så fick jag resans första fisk som vägde 1,1 kg!
Farfar fick direkt en fisk på ca 7-8 hg och jag tappade en fisk i samma storlek sedan tog det stopp.....

3 timmar senare så fick jag min andra för dagen och den vägde fina 1 kg, vi hittade sedan fisken efter kanten och det vart rätt så bra, jag fick en hel del mindre harrar på ca 5-6 hg och största va på 9 hg. En dag som vart lyckad med helt ok fiske och som avslutades med lite fotbollskik i Calle och Jonas stuga!:)

Dag 2

Vi fiskade under dag 2 i en annan sjö som är lite främmande för oss och vi kom upp runt 09,00 och vi hittade direk vakande fisk med efter att vi provat hela flugasken med torrflugor och våtflugor och nymfer så gav vi upp.. Vi begav oss ut på den stora delen av sjön, där det även där va samma sak, mycket vak men inge hugg, sent på kvällen så fick vi ett gäng fina harrar på små klinkanmers och dagen räddades!

Dag 3

Vi hade planerat fiske i ännu en sjö men ändrade oss sedan till sjön vi fiskade i första dagen då vi så att de va rätt så fint väder, vi kom upp på sjön och den va spegelblank och solen sken, helt underbart!!

Pappa fick efter en kvart en väldigt fin harr på 1,15 kg som vi tog upp för att sedan äta med pitabröd och potatismos mm mm mm......... Vi åkte sedan till ett ställe där vi såg att harrarna vakade och bär jag la ur första kastet så sög det i och under drill ingen fick farfar på en fin fisk, vi fick upp dem båda och farfars va på 9 hg och min på ca 6-7 hg. Fin double som självklart fick simma tillbaka, vi tog bara upp en fisk på hela resan och den åt vi som sagt upp . Vi åkte sedan ut på ett grund där det va ca 40 cm djupt och kläckning!
Harrarna kom i stimm och dem frossade på dem vita dagsländorna och fisket va helt underbart!
Vi fick en hel del fisk och vi tog skulle sedan åka i land och äta lite , då såg jag ett vak framför båten så kg sa till pappa att stanna båten så jag kunde kasta på den , och då small det i hårt!

Efter en sjukt rolig drillning håvade jag in en ruskigt fin harr på 1,3 kilo ! Sjukt kul att ta en sådan fisk och den vart även resans största! Vi åkte sedan in i en grund vik och fiskade med små torrflugor och vi fick ett gäng fiskar där med och dem va i storleken 6-8 hg,

Vi åkte sedan hem runt 20,00 då ett regnoväder kom och fiskbestånd slutade nappa!

Största fiskarna för Dagen va på 1,3 kg 1,15 kg 1,1 kg 1 kg och en del Runt 8-9 hg.
Vi kan sumera dagen som den bästa på resan och en dag och kläckning jag alltid kommer minnas!


En underbar resa och det kommer bli många fler!
JAG TAPPADE LAX
Jag tappade även en lax nu ikväll på norrsidan med spinn , den sög i och gungade 2 gånger för att sedan föra ett hopp och sedan lossna..,,,

Skitfiske på er alla fisketokar!

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet och fina bilder Victor! Vid tillfälle tar vi en gemensam resa dit upp. /Jonas

    SvaraRadera
  2. tack tack , ja det gör vi! :) / Victor

    SvaraRadera