lördag 15 september 2012

Mega lax på enhands petaren!!

Idag åkte jag och Emil iväg till en regnbågssjö runt kl 10,00 för flugfiske efter höstbåge.
Direkt så fick Emil en fin båge och han tappade några stycken, till slut fick även jag en båge också, den satt långt inne ska jag tillägga! Vi tog en lunch i form av bullens korv och ravioli för att sedan styra mopeden emot  Ljusne och älven!

Emils båge:


Min båge:                                                                             


Lunchen idag.. ;)






ÄLVENFISKET

Vi kom ner runt klockan 16,00 och började med spinnfiske med flytbombarda, Emil tappade en fisk men inget mer, Sedan vart jag sugen på att åka o hämta vadarna för att vada och flugfiska, och under tiden jag åkte hem och hämtade dem så tappade emil 2 fiskar och fick en nystigen öring på 45 cm CR. Direkt när jag kom tillbaka igen så högg det igen för Emil, och efter en rolig fight kunde jag taila en fin lax på ca 3,5 kilo åt herr Emil . Grymt kul! :)


Sedan vadade jag ut på stenen och la ut fluglinan, och efter ca 10 minuter drog det till ordentligt och efter några tunga skakningar o ytan släppte den, det såg ut som en större öring på stjärtspolen.....

Men men , 5 minuter efter det så fick jag ett till härligt hugg, denna satt dock kvar på kroken! Det va dem mest kraftfulla knyckningarna jag någonsin haft i ett spö och jag skrev till dem i närheten att det är ett monster! Jag såg stjärtspolen och tänkte direkt 10 kilo! Sedan började en lång kamp , jag kände ett 10 tal gånger hur min klena 0,25 tafs drogs emot sprängstenarna på botten och jag vart lika nervös varje gång. Till slut så fick jag in den till land och då va Emil snabb med att taila den med att stadigt grepp över stjärtspolen!

Och då hade jag min nya personbästa lax i händerna. Tjus kom sedan med våg och vi kunde väga den till sjuka 14,5 kilo, Den fick efter avkrokning och kortknäppning simma dit där den hör hemma.

Catch and Realease 
Sedan så tog jag det lite lugnt ett tag och inväntade Emil som åkte hem och hämtade flugspöt och vadarbyxorna. Vi gick sedan ut och tog varsin sten, Bara en liten stund senare så högg det igen och jag kunde drilla och taila en liten grilse på ca 1,5 kilo som efter kort fick simma vidare som alla andra.


Sedan så vart det trögt ett tag. Men så drog Emil på en stor fisk som rusade ut en bit och slet av hela fluglinan för honom ........ Surt som fan men tur han har mer linor hemma. Under tiden han packade ihop så tog jag över hans sten och i andra kastet så fick jag en till liten lax i samma storlek som den förra, ca 1,5 kilo.


Jag drog ut linan igen och kastade ut och på samma punkt hugger det direkt i kastet efter!
Jag trodde det va en felsmäll men det va bara ett riktigt hårt hugg! Efter en ganska kort drill fick jag in dagens  första öring för min del. Det va en fin öring på ca 1,2-1,3 kilo som också den fick friheten åter!


Sedan så lånade Emil mitt haspelspö och gjorde några kast och i första kastet tror jag det var så högg det för honom! Fisken gick upp i ytan långt ut och sprätte vatten, den kom sedan ganska lugnt in mot kanten och knöck en del, sedan när jag skulle taila den så såg att det va en fin brunöring som kom glidande och då vart han lite nervös sa han efteråt ;) Sedan landade vi fisken som va en otroligt vacker öring på fina 3,4 kilo!
Grattis Emil även den Catch and Realeas.


Vi avrundade sedan dagen och två grabbar med att le`ende på läpparna sitter nu och binder flugor inför imorgon då vi ska ut och ta dem igen! Idag var det VÅRAN dag!;)

Skitfiske på er alla!/Victor G och Emil W












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar