söndag 23 september 2012

Snöstorm i harrijaure!

Nu sitter jag i bilen efter två dagar i harrijaure med pappa och farfar!
Vi bemöttes utav en ren flock på ca 50 renar, när vi bytte kläder till fiskeutrustning så började det. Snö! Det snöade sedan hela förmiddagen i all form ifrån småspik till stora lappvantar.
Nåväl fisket började ganska bra, jag fick en abborre på 1,1 kilo och pappa och farfar drog en varsin harr på 8 hg respektive 1,4 kilo! Tempen i vattnet var väldigt låg då det är minusgrader på nätterna och runt 0 på dagarna, så vi hade inte höga förväntningar. Men vi fick nån chans nån gång ibland att kroka sjöns stoora harrar! Senare på eftermiddagen så fick pappa på en harr på 1,3 kilo och efter Harren kommer en gädda i full fart! Så jag slog med spöt i vattnet precis när gäddan skulle till att hugga Harren och då for den iväg med en jäkla fart! Lite senare dök den upp igen och ställde sig på botten bredvid båten så jag knöt på en röd wolly bugger strlek 8, direkt när flugan slog ner i vattnet tvär vände gädda och tog satts emot flugan för att sedan öppna gapet och sluka den lilla flugan! Efter en relativt kort fight tog jag in gäddan på ca 7 kilo för kortknäppning och sedan catch and release! Spännande med 0,17 i spets. Sedan på kvällen så fick jag och pappa dubbeldrilla harr! Dem vägde fina 1,35 kg och 1,2 kg!

Dag två
Vi startade upp runt 09,00 eftersom vi skulle bryta runt 14,00, direkt så högg fisken! Men jag bara tappade min fiskar medans pappa och farfar fick upp sina!
Under dagen fick farfar även två abborrar en på 1,1 kg och den andra va på 1,3 kg! Pappa fick även han en fin på 6 hg! Idag fick vi ett gäng småharr också i vikten från 4 hg till 6 hg.

Första dagen snittade harrarna på otroliga 1,19 kilo! Största på 1,4 kilo och minsta på 8 hg! Vi tackade sedan runt 14,00 tiden av harrijaure och dess storharrar! Ses nästa år.

Det har under helgen varit bra fiske i älven också , läs om Emils otroliga helgfiske i inlägget nedanför!

Skitfiske på er alla!:) / Victor G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar