lördag 8 december 2012

Kanon dag!

Idag va det dags för årets första premiär.
Den gick av stapeln på lilla svartsjön i ljusdal. Vi åkte ifrån Söderhamn runt 06,00 efter att vi hämtat upp Emil, Thomas och Farfar. Vi åkte E4:an då det tydligen va dålig väg mellan Bollnäs-Ljusdal. Vi kom fram runt 08,00 och började klä på oss overallerna och spänningen va på topp!

Vi var ett skönt gäng som knatade bort mot sjöns ände vid kvart över åtta. Det vart tungt då det va rätt slaskigt på isen. Vi kom fram till platsen som va vid en myrkant och vi gjorde alla ett varsit hål och gjorde klart allt så vi va bered när startskottet sköts.

När startskottet gick så släppte vi ner grejerna, men jag va nån sekund efter för jag satt och agnade när dem sköt. Ante fick efter ca 20 sekunder på en fin båge och 10 sekunder efter han så fick jag få en båge. Efter en kunglig fight med den nya rullen så landade jag dagens första på kilot. Bra start på dagen!


Sedan flöt det på och vi fick nån fisk lite då och då men i stort sett så gällde det att ta dem chanser man fick. 
Jag bytte till minimormyska och känslig spötopp och direkt så small det på men linan brast 10 cm under toppen tyvärr. Ca 1 timme efter det så hugger det igen på mormyska och jag drillade den i ca 2 minuter och sedan när jag fick upp den så såg jag en gul lina in i munnen på den. Och tro på fan att det va min mormyska ifrån den fisk som drog av innan som satt där. Samma fisk hade huggit igen!

Grova fiskar i sjön

1,3 kilo

1,3 kilo

1,3 kilo

1,7 kilo

Detta va det största för min del idag, riktigt tjock båge!

Kolla in köttet ifrån denna gammelbåge som pappa fick idag under premiären, har sagt det för och säger det igen men konditionen och köttet på fisken i Ljusdals fvos vatten är väldigt bra!


Avrundar denna dag med att vi i gänget på 9 pers fick ca 25 bågar under dagen.
Tack alla fiskekamrater på isen för idag, längtar till nästa fisketur.
Skitfiske på er alla!/Victor G



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar