torsdag 27 december 2012

Rödingarna nappar bra!

Idag hade jag, Thomas Jessica och Stefan bestämt att vi skulle fiska i skidtjärn. Och Jessica som åkt från Hudik var lovad fisk idag men i denna sjö är det ingen större press.. Dem hämtade upp mig kl 07,00 sedan åkte vi till sjön. Och när vi kom fram så satt Stefan ute på isen redan Men han hade inte börjat ännu då det va rätt så mörkt ute.

Jag släppte ner en blinkpirk trots att det va ett öringställe så tänkte jag att rödingarna kanske går in grunt under mörkertid. Och visst, efter ca 5 minuter så satt dagens första fisk. Det va en fin gammelröding på 6 hg. Röd och fin om buken var den så den fick följa med hem.


Sedan en stund senare så tappade Stefan en öring precis under hålet. Vi flyttade sedan oss upp längs med kanten och i första hålet så fick Jessica en fin öring på ca 5 hg. Kul!


Sedan så provade vi oss längs med hela sjön upp till ett gör-säkert ställe men inte ens där så högg öringarna. Vi gick sedan ut på djupet och testade på rödingarna. Där ute satt David, Fredrik och Crille, dem ahde fått en del röding under morgontimmarna. Och det tog nog inte mer än nån minut innan jag hade första på, och under tiden jag drillade min så blev det en trippeldrill då stefan och david drog på en varsin dem också.

Thomas pappa va även med oss ute på djupet och vi va ett härligt gäng som fiskade.


Jessica drog en fin röding under första tiden där ute.
Det va lättfiskat ute på djupet idag, jag hade efter dem första 30 minuterna där ute landat 7 eller 8 fiskar ooch antalet ökade hal tiden. Men sedan så slutade dem nappa på blinkpirken och dem övergick till mormyska vilket jag tycker är väldigt kul. Det nappade på bra under resten av dagen kan man säga..

En fin nyfångad röding

Jag fick sedan på en fisk med mormyskan och jag drillade in den som vanligt men när den kom upp i hålet fick jag en chock! En helt orange/röd röding synade isen och det visade sig vara en riktig kvargångare som dock va lite smal men snyggare täckning än vad den hade får man verkligen leta efter!

snygg röding

Jag vart helt fascinerad av denna röding..

Notera dem stora styrfenorna.. :-D

Sedan så åkte alla förutom Jag, Thomas, Jessica och Stefan hem och där satt vi. Fyra knasar på en tjärn full av röding som gör lovdagarna roliga! Vi satt där ute och drog röding på röding och hade även riktigt skoj med massa skratt tillklockan va 15,30 då vi gick mot bilen i mörkret..
Jag fick idag mellan 20-25 rödingar. Och vi fyra fick nog tillsammans ca 60 rödingar idag så riktigt lyckad dag. av dem 60 tog vi upp 7 fiskar. Imorgon åker vi tillbaka och då ska jag ta en till gammelröding fast tjockare!

Så här har jag suttit 6 dagar senaste veckan av 7 möjliga, älskar lovet!


Skitfiske på er alla där ute!/Victor G







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar