måndag 8 april 2013

Tre dagars fiske i Mörrum, trögt men himla kul!

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Men vi åkte iallafall ifrån Ljusne kl 07,00 på torsdagsmorgonen.
Det var Jag (victor), Emil och Filip som for iväg på vår långa resa ner till mörrum. En resa som skulle ta oss 9h och 30 minuter. Vi kom fram till Laxens hus i mörrum kl 16,30. Och innan vi hämtade ut nycklar så var vi tvungen att gå ner längs ån och kolla på några pooler. Det slutade med att vi var ända nere vid pool 13 hehe.
Vi hämtade sedan nycklar till stugan vi skulle bo i som låg ca 5 meter ifrån vattnet även kallad håvstugan.


                                                                                                       
Första dagen                                                                                                                                           .
Vi steg upp 05,00. Det gick lätt att komma upp då vi var laddade till 1000 för att fiska. Vi gjorde frukost och sedan klädde vi på oss fiskeutrustningen och åkte upp till pool 26.


 När vi stod och knöt på flugor så vakade det två fiskar och det gjorde att händerna började darra lite. Vi körde sedan sten, sax eller påse om vem som fick välja plats först. Efter att vi gjort det så stod vi och fiskade. Vi fiskade i pool 26 ett tag men ingen känning. När vi sedan fiskade pool 27 så tappade Filip en fisk strax ovanför kurvan,  den klev av efter någon sekund..

 aja det kommer nog fler chanser tänkte vi. Vi fiskade oss uppåt och i pool 30 tappade jag också en fisk som efter ett stenhårt hugg och några knyck släppte.. Vi fiskade oss sedan upp till pool 31 och sedan vid 11 snåret tog vi lunch i ca 1,5 h. Det blev en hamburgertallrik för mig som smakade kanon.

Under eftermiddagen så körde vi pool 17,18 och 19 samt en stund i pool 2. Även fast vi inte kände nå fisk under eftermiddagen så var det så jäkla härligt att gå och fiska i så underbart fina pooler med såväl forsar som lugna och djupa stryk. Vi avlutade dagen med att fiska pool 1 i ca 30 minuter utan känning dock.

Apa

Sill och ullsock

pool 29

pool 1

Andra Dagen                                                                                                                                              .
Vi steg upp runt 05,00 igen lite tröttare dock, men vi gjorde frukost och åkte iväg till pool 26 där vi såg fisk första dagen. Vi riggade grejerna vi bilen sedan gick vi till ån. Och vi såg direkt en större lax som visade sig några meter ifrån land, så sten,sax och påsen vart spännande hehe... Vi började precis som första dagen och inge känning heller, Vi provade 27:an en stund för att sedan åka och prova 1:an ett tag. Sedan vid 11 tog vi en lunch. Vi åt på laxens hus och det vart en oxburgare på 200g den satt som ett smäck!

Riktigt lyx

Efter lunch bestämde vi oss för att prova dem poolerna som ligger nedanför 1:an, det vill säga pool 1-16. Vi fiskade oss neråt och jag och filip bommade en varsin fisk. Sedan i Pool 11 under bron hände det. Jag stod och knöt på en ny fluga och jag kollar upp mot Emil och ser han gör ett riktigt mothugg. Direkt ser jag hur spöt gungar, så jag tar kameran och springer dit för att fota. Två bilder ifrån fighten hann jag fota.

                                                         Emil letar stenar att gå på in till land

Trägrenen var lite i vägen men det löste sig

Sedan la jag undan kameran och fokuserade på att taila Emils fisk, Den kom in ganska nära en gång för att sedan simma iväg igen och efter några vändor fram och tillbaka så kom den in och jag kunde taila Emils vackra fisk som visade sig vara en havsöring på 77 cm och vikt 4 kg. Kul som fan!

77cm havsöring som Självklart efter varsam hantering fick simma tillbaka i Mörrums fina strömmar

13,30 högg fisken

Sjukt vacker havsöring

Vi fortsatte sedan fisket och nu vart vi taggade till 1000 igen när Emil lyckades landa en fin öring. Vi provade 12:an men ingen känning där. Vi fick iallafall prova på lite rolig vadning i en pool som är känd för        "extremt svårvadat" Gick bra och det var spännande o kul.Vi gjorde kväller rätt så tidigt på lördagen. Vid klockan 17 gick vi till stugan. Vi gjorde kvällsmat o form utav gulachsoppa och färdigmat hehe..

Sista fiskedagen                                                                                                                                       .

Vi sov över och vaknade vid 07,00. Emil hade kraftig feber så han kunde inte följa med och fiska tyvärr. Jag och Filip åkte upp till pool 30 och provade lite men utan resultat. Vi provade sedan underbara pool 32 men trots att poolen såg ut som ett säkert kort så hände ingenting. Vi åkte sedan ner till pool 11 för att fiska där Emil fick sin öring men där var det upptaget så vi åkte och käkade lunch och tog ett break.

Vi gick även under resan självklart och kollade på laxens hus museum, och fiskakvariet.

Gamla rullar

Öring världsrekord

En imponerande samling

Öring på ca 7 kilo i akvariet fränt!

Efter lunch så hade Filip tappat hoppet och Emil var ju sjuk, Men jag ville fiska så jag gick uppåt mot pool 17,18,19 och 21 för att prova. Jag fiskade en stund på dem heta platserna i poolerna för att sedan gå uppåt. Jag vände tillbaka när jag fiskat mig upp till pool 26 då jag blev hungrig och tappade flugan hehe.
Vi kollade på tv och käkade under kvällen för att sedan lägga oss och drömma om Mörrums stora öringar.

Och så idag åkte vi hem vid 10 efter att vi städat köket, och dem två rummen vi hyrt. Vi kom hem vid 19,20 så dagen vart lång men ändå en rolig bilresa på dryga 80 mil. Dit ska vi tillbaka! En rolig resa som kan vara nyttig då man får känna på hur flugfiske efter vild havsöring igentligen är, inte alltid så lätt men väldigt spänt!

Här kommer lite bilder ifrån resan! Skitfiske på er där ute- Victor

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar