lördag 17 december 2011

Även solen har sina fläckar..

Ja idag vart det fiske i Stugsjön med Thomas, Stefan , Micke, Lars-olov och många fler.
Thomas och Lars-olov hämtade mig kl 05,30, o pigg va man även fast man inte lyckades somna innan 03,00..
Vi skulle möta Stefan och Micke i bollnäs kl 06,40 men vi vart 20 minuter tidig så då passade vi på att kika igenom lite utrustning. Runt kl 06,30 kom Stefan  också , vi stod och surrade lite till Micke kom prick 06,40.
Jag Thomas och Lars-olov som inte varit till Stugsjön förut visste ju inte vilken väg vi skulle så vi tog rygg på Stefan och Micke . När vi kom till kortförsäljarna så började det snöa nå in i h******e , Det va alledes vitt i luften. Nåja sedan när vi parkerat bilen och klivit ur så tog vi på oss ryggsäckarna och började knata till ett ställe som Stefan visste sedan tidigare va bra! När vi kom fram till fiskeplatsen så ställde vi av oss ryggsäckarna och borrade oss ett varit hål och fixade till utrustningen så det bara var att släppa ner när klockan vart 08,00.  Sedan runt kvart i åtta när det kommit ett gäng fiskare till som vi skulle fiske men så stod vi i en ring och pratade och rätt som det var knakade det till och man kände hur isen sjönk hehe, men isen är ca 10-13cm så det är ingen fara! Sedan kl åtta började vi fiska Det va trögt till en inledning men efter ca 20 minuter så va det en som fick en fin på ca 8 hg. Efter det va det thomas tur han fick på en fisk bakom mig och efter en härlig kamp med hans mjuka spö så fick i upp den , en fin röding på ca 7 hg.
Sedan efter det va det trögt ett tag , det kom upp någon ströfisk lite här och där men ingen riktig fart va det.
Efter ca 1 timme började man byta hål till mer trogivande hål. Thomas stannade kvar i sitt hål och fick på en till som tyvärr klev av efter några tunga knyckningar. Micke drog strax efter att Thomas tappat sin på en fin röding som han fick upp , den vägde ca 7 hg den med. Sedan va det Stefans tur att känna fisk , Han satt brevid mig och hade nå småhugg men efter ett tag sa han äh det är ju småabborre som är här och smådrar , tillslut så provade han ett mothugg bara för skojj skull och då svarade det hårt och stabilt.
Fisken rusade några meter direkt och sedan gick den och strosade lite, men efter ett tag fick han upp den det var en fin tjock röding på ca 8 hg.

Vi fortsatte fisket och Thomas och Stefan hade bra fiske under en period, Stefan fick 4 st fina i samma hål under samma period! Thomas fick han 3 st i denna period! Det vi kör med efter röding på stugsjön är för det mesta blinkpirk med mormyrska eller vanlig krok under som vi agnar på med rom,maggot eller räka, alla dessa agn funkade bra under dagen. Efter denna huggperiod vart det väldigt trögt det kom upp någon fisk lite här och där men ingenting att hänga i julgranen.
Sedan gick vi ut på djupet och testade lite i brist på napp på det ställe vi känt fisk på innan.
Det tog inte lång stund innan jag och thomas hade varsit hugg men ingen ville fastna tyvärr. Men Ante fick sedan en fin röding på ca 6 hg som inte vela ge upp i första taget. Thomas hade gått tillbaka dit där vi började medans jag ,Stefan och Ante stannade kvar ett tag ute på djupet, Sedan skulle Ante gå länge bort och prova lyckan så då gick vi in till thomas och lars-olov igen , Dem hade hittat ett stråk där det nappade lite grann, thomas hade tappat en öring som slitit av reven tyvärr.. Efter det så drog det i för Lars-olov och efter en snabb men intensiv fight så fick han upp en fin röding på ca 6-7hg. Det tog inte lång stund efter det så tog han en till fin röding denna på ca 7-8hg! Sedan vart det lugnt ett tag med efter 30 minuter igen så drog Stefan på en fin fisk som han fick fighta lite med med sitt mjuka mormyrska spö.
Bild på Stefan under de nervösa sekundrarna då fisken nöter linan mot iskanten.

Efter detta så var klockan runt 14,30 och det var inte månag själar kvar på sjön ,
Micke östlin som gick på en lång promenad med spöt kom tillbaka med två fina rödingar !
Vi vevade upp och packade ihop kla 14,40 och kände att vi var nöjd med dagen.
Vart tyvärr inge fisk för mig idag men det händer alla.

Vill tacka för en riktigt rolig dag med kul sällskap!

Nu laddar jag upp igen för imorgon ska jag och pappa upp till ett hemligt vatten i finnskogen då vi ska försöka lura storharren och storrödingen!

rapport kommer ,Skitfiske på er alla!/VictorG