söndag 18 december 2011

Harren lyste med sin frånvaro

Idag åkte jag och pappa(Mattias) till hemligjaure.
Vi åkte hemifrån kl 06.30 i hopp om att snön skulle sluta falla från himlen , det hade nämligen snöat ca 2-3 dm snö vid våran lilla pärla under natten. Den sista milen fick vi nästan ploga oss fram därför att vägen va oplogad..
Ca 500 meter ifrån dit vi skulle va vi tvungen att stanna för att inte riskera att köra fast . Så vi parkerade bilen och började gå, sista 200-300 metrarna fick vi plumsa i 4-5 dm snö därför att dem hade inte plogat den vägen tidigare.. Vi hade redan bestämt vart vi skulle börja så när vi kom fram till sjön så gick vi omgående dit. När vi sedan provborrade behövdes det bara två varv med borren så var den igenom, när vi sedan kollade isen så uppskattade vi den till 3cm, så där vart vi inte kvar någon längre stund. Nästa ställe var det ca 6 cm is på så där slog vi "läger" . Jag började med en oklassisk blinkpirk med en liten mormyrska under. Pappa(Mattias) började med ett klassiskt burträskarblänke. Det var Pappa som kände första fisken , det va en lite abborre och jag tror nästan att blänket va större än fisken. Sedan så slappa jag till lite och rätt va det var så kände jag att det drog till i handen så av ren reflex så drog jag , Och där satt en fisk , och efter en kort med instensiv figth så fick jag upp den det va en fin röding på ca 3-4hg som hade huggit över min lilla mormyrska.
Denna fisk fick simma tillbaka till sina vänner.
Efter det så provade jag lite till , men det verkade dött i detta hål, och jag vet ju att om man har fått en röding i ett hål så ska man aldrig gå därifrån men det gjorde jag ändå. Och direkt i det nya hålet så slacka linan lite och den drog sakta i sidled men ingenting svarade när jag gjorde mothugg . jag kollade till maggoten så det va som den skulle , Sedan släppte jag ner igen och jag han nog inte ens tänka på lockryck innan det började smådra i grejorna. Efter en kort fight så fick jag upp en till fisk i ungefär samma skepnad.


 Efter det kan man säga att det lossnade för mig, jag fick 6 st rödingar i denna huggperiod , Alla fiskar fick simma tillbaka idag. Sedan va vi tvungen att bege oss mot bilen för hade vi väntat en timme till hade vi nog blivit kvar pga att snöandet ökat och spåren börjat snöa igen. Pappa gick bom denna dag , vi tror det va på grund av att jag hade blinkpirk och inte han. Vill tacka för en rolig dag! För övrigt så är det ju bara 6 dagar kvar till julafton , då blir det att inhandla lite mer fiskeprylar( För det kan man aldrig få för mycket av). Sedan blir det fiske på annandag jul uppe på stora svartsjön och då är det röding och öring vi ska försöka få på krokarna Det är Ljusdals FVO som håller i den premiären , och dem har satt i fin fisk med fina storlekar som alltid. Stefan åkesson ( Gavleoring) ska även dit  och prova lyckan så han kommer vi bland annat träffa på , 

Denna bild är tagen förra sässongen i våran lilla pärla

mera rapporter kommer inom kort!
skitfiske på er alla! / Victor G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar