onsdag 28 mars 2012

Vår!

Änntligen var man tillbaks till älven efter en lång periods sjukfrånvaro.. förkylningen sitter dock än kvar, men vad gör man när fiskeabstinensen är enorm?
Jag tog iallafall mitt klass 5 flugspö och begav mig till kanalen, med förhoppning om att lura någon fisk.

Jag kom ner till kanalen 07:40 och då var det regn i luften och blåste kallavindar, kanske inte det perfekta vädret för förkylningen..
Jag ställde mig på ett ställe där det brukar vara mycket fisk och alldeles riktigt så vakade det ganska mycket här. Efter att jag hade kastat på dem här fiskarna i kanske 1 timme tog jag en liten paus och bytte fluga. Det tog inte längre än fyra kast efter pausen så nappade det på rejält och där satt en öring som bjöd upp till rejäl fajt.
Efter 5 minuter kamp med härliga gungningar och nervösa sten rubbningar så kunde jag taila en riktigt blank, fet och fin öring på 2,7kg och 61cm!

Detta var vårens största öring för mig hittills och min första i kanalen. Efter denna fisk fortsatte jag cirkus 1 timme till, med en drillning på ca: 10min det var en öring i samma kaliber dock satt den här i bakfenan..
Efter den drillen kännde jag att förkylningen hade tagit ut sin rätt och det var dags att åka hem, dubbelt så förkyld men trippelt så nöjd!



//Emil W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar